12. joulukuuta 2013

EROJA SUN MUUTA

Tässä vähän juttuja, eivät ole mitenkään kategorittain tai järjestyksessä!

- mun etunimi on täällä kaikkien mielestä hyvin hauska. Yks sanoi jopa antavansa tulevaisuudessa lapselleen nimen Ella

- ihmiset ovat sosiaalisempia. Varsinkin pojat, jos olet heidän mielestä hyvännäköinen, he tekevät sen selväksi.

- KFC on täällä Quebecissä PFK..... jooh siis mitä

- kaikkikaikki on isompaa. Jos pyydän täällä pienen annoksen, saan sellasen kokosen mikä luokiteltais isoksi suomessa.

- koulubussilla liikutaan, oon oppinut niin arvostamaan suomen julkista liikennettä. Mul on ikävä niitä mun vakiobusseja! haha outoa. Vitsi aion kyllä sitten liikkua bussilla joka puolelle tultuani takas suomeen.

- tytöillä täällä on suht paljon meikkiä, kaikilla irtokynnet ja monilla tatuointeja

kaikki seurustelevat. Aluksi minun oli hyvin vaikea erottaa kuka oli kenen kaa yhessä, koska parisuhteesta huolimatta kaikki silti flirttailevat toistensa kanssa... ööh i don't get it. Koulun nuorimmat (12-13) ovat myös ihan liian intiimiä koulussa. hyyi



- maitoa säilytetään isoissa muovisäkeissä. Mulla on ikävä ykkösmaitoa.

- koiria ei kävelytetä... ei ihme että meiän Gastone on niin laiska vanhimus joka vie ain vaa kaiken tilan sohvalla -.-

- suurin osa eivät tiedä missä/mikä suomi on, mutta suurin osa ihmisistä ovat hyyvin kiinnostuneita. Mulla on jo ollut aika monta tuntia koulussa, jolloin opettaja on kysynyt minulta kaiken maailman kysymyksiä ja koko luokka on sitten kunnellut kun olen kertonut miten kaikki meillä kotona toimii

- voita ei säilytetä jääkaapissa (mun eka reaktio; HYYYi sehän vanhenee pikaa vauhtia...!) mutta nyt olen jo tottunut. Syynä on se että he haluavat sen pysyvän pehmeänä jotta olisi helpompi voidella sitä leivän päälle.

- laulan melkein joka ilta kehtolaulun mun pikkusiskoille täällä. Yleensä olen vain laulanut suomeksi tai ruotsiki, mutta he vaativat minulta jo laulun ranskaksi..



- kukaan ei osaa lausua H-kirjainta. Mutta silloin kun sitä ei ole tarkotus ääntää, niin kyllä silloin kaikki osavat sen sanoa...! esim. englanniksi hour. Tää ärsyttää mua niiin paljon. Ja sitten happy, lausutaankin appy.

- kukaan ei käytä whatsappia täällä. Instagram ei myöskään ole suosiossa. Facebookiin taas, ladataan kaikki kameran mahdolliset kuvat jota ei olla edes katottu läpi, ja kerrotaan myös kaikki elämän huolet. huoh

- joistakin asioista huolimatta, kaikki ovat rennompia. Monet aikuiset käyttäytyvät liian nuorekkaasti..

- täällä on ihan normia ostaa aterian mihin kuuluu esim hamppari, pizza sekä ranskalaiset.



- kaikki liikkuvat autolla joka puolelle. Ärsyttävää, kun joskus vaan tekisi mieli kävellä yksin kotiin naapuristost musiikkia kuunnellen...

- kaikesta hypetetään niin paljon ennenku itse tapahtumaa

- tytöt juoruilevat liikaa

- kaikki käyttävät reppuja. On outoa joskus nähdä kun joku tyttö on niin nätisti pukeutunut, mutta sitten selässä roikkuukin se ruma reppu..

- kaikki pikkujutut jotka eivät vaikuta juurikaan mun elämään suomessa, voivat olla näille täällä hyvin tärkeitä isoja juttuja

- elokuvat ovat dubattuja. En vaan kestä kattoo niitä, kun keskityn koko ajan siihen että ääni ei liiku samaan aikaan kuin suu.

- minua haukutaan jos sanon että québeciläisten kansallisruoka poutine maistuu ihan ookoolle.



- kaikki rakastavat toisiaan. Tuntuu aika epäaidolta, mutta toisaalta onhan se ihan kivaa kuulla kun opettajatkin rakastavat sinua :D

- täällä on näitä jänniä ''dollarstores'' missä kaikki normaalit tuotteet ovat paljon halvempia. Tykkään niistä tosi paljon koska sieltä aina löytyy kaikkea!

- tuntuu vain yleisesti että täällä kaikki on vähän ''jäljessä''. Minä kun aina luulin että kaikki saapuu suomeen viimeisenä.. Täällä kyllä välillä tuntuu että eläis taas niinkun vuotta 2005.

-täällä ollaan québeciläisiä, eikä kanadalaisia. Tämä kyllä on totta. Olen jo tavannut pari ihmistä esim. Ontariosta, ja he jotenkin käyttäytyvät ihan erilailla kuin täällä.

-huumeiden käyttö on valitettavasti yleisempi täällä. Noin 3 kertaa on jo tullut poliisi kouluun tyhjentämään oppilaiden lokeroita...

Hmm, mitäköhän vielä.. Haluisin listata niin paljon kuin vaan mahdollista, ja tiedän että tästä nyt puuttuu jo varmaan moni asia, mutta ne ovat sellaisia pikkujuttuja joita en nyt muista :( Täällä menee muuten kaikki hyvin, kohta odotettu loma, joulu, uusi vuosi sekä 4 kuukautta täyteen! Wow. Olrn leiponut pipareita, adorer le volleyball (!!), käyttänyt suht paljon rahaa joululahjoihin. Later!

2 kommenttia:

  1. en kestä XD kaikki niiin totta! oon kans keränny kaikkii eroi mitä kirjotan joskus puolivälis blogii :D hah ihan samoi juttuja!

    VastaaPoista
  2. vitsi kiva å läsa om skillnader :D helt massor saker jag blev helt mindfucked av XD

    VastaaPoista